Nu våras det för Liljevalchs
Publish date: 28 februari 2023
Samtidigt som februari rundar av, öppnar Liljevalchs Konsthall 2023:s vårsalong. Över 100 år gammal har den årliga utställningen – med sin eklektiska mix av stilar, teman och tekniker – blivit en älskad Stockholmstradition. ”Det är ett smörgåsbord av konst, ett folknöje”, säger Liljevalchs chef Mårten Castenfors.
Ett stilleben av ett svenskt julbord, en gipsavgjutning av bildäcksspår i gyttja, en liten vätte i brons som klamrar sig fast vid en stövel, och somriga landskapsmålningar. I vanlig ordning bjuder Liljevalchs vårsalong på en mångfald konstnärliga uttryck. Material, tekniker och teman varierar, från det absurda, humoristiska och folkliga, till det abstrakta, subversiva och symboliskt laddade.
– Det är ett smörgåsbord av konst, ett folknöje, säger konsthallens chef Mårten Castenfors. En bra vårsalong ska ha något vackert, något fult, något underbart, något lite farligt och provocerande. Vi får i vanliga fall runt 100 000 besökare under dessa veckor. För många är det den enda konstutställningen de ser på hela året. Därför är blandningen av stilar och teman väldigt viktig.
Liljevalchs Vårsalong är den största utställningen i Sverige som väljs ut av en jury. Konstnärer har till och med mitten av oktober varje år att skicka in sitt bidrag; anonymt och med max fem verk per konstnär. En handplockad jury går sedan igenom alla bidrag och väljer genom uteslutning ut ungefär 300 skulpturer, tavlor, screentryck, videor och installationer. Tillräckligt för att man i detalj ska kunna börja planera utställningens layout.
– Det är viktigt att vara effektiv och systematisk, förklarar Mårten Castenfors som själv suttit i juryn flera gånger. Vanligtvis har vi uppemot 20 000 konstverk att gå igenom vilket… är en hel del konst. Det blir som att försöka bygga ett gigantiskt pussel. Allt måste funka tillsammans och kännas som att det är på rätt plats för att konstnärerna ska känna att deras verk presenteras på bästa sätt. Och varje av våra 13 utställningssalar måste ha en egen unik röst.
Jurymedlemmarnas egen smak och tycke formar också utställningen, då en ny jury utses varje år.
– Det skapar en ny och fräsch mix varje år. I år till exempel är konstnären Jockum Nordström med i juryn. När jag går runt i utställningen, med vetskapen om vad han tycker om, ser jag tydligt vilka verk han har varit med och valt ut.
Med 4135 ansökningar har årets Vårsalong redan slagit rekord. Sökande kommer från hela Sverige – från Ystad i söder till Råneå i norr – och spänner över åldrarna 18-89. Utställningen blandar avsiktligt ”finkultur” med ”fulkultur” eftersom ansökningsprocessen är öppen för alla, och inte endast för etablerade konstnärer. Vem som helst med en kreativ ådra eller konstnärlig hobby är välkommen att söka.
– Det är en spegling av Sverige, fortsätter Mårten Castenfors. Och man upptäcker att många svenska konstnärer funderar kring sin identitet och historia. Det finns också alltid ett visst mått av Nordiskt vemod. Samtidigt lägger man märke till den fantastiska kreativitet och produktivitet som finns i Sverige, vilket verkligen ger energi.
Hoppfulla konstnärer har också bra incitament till att ansöka. Även om det är orimligt att alla deltagare kommer att bli rikskända, har Vårsalongen inneburit en fot genom konstvärldens dörr för många.
– Konstnärerna är antagligen den största anledningen till att Vårsalongen blivit så långlivad, förklarar Mårten Castenfors. Många av våra mest framstående konstnärer, som Lars Lerin och Lena Cronquist, upptäcktes på Vårsalongen. Besökare, å andra sidan, får chansen att se okända konstnärer, medan de är unga och okyssta. Men också att ta sig med verken hem, då allt i utställningen är till salu.
2021 fyllde Vårsalongen 100 år. Enligt Mårten Catenfors kommer den älskade utställningen, en av Liljevalchs höjdpunkter, inte att slå av på takten.
– Jag brukar säga att Vårsalongen kommer att överleva oss alla, eftersom det alltid finns ett behov för den här typen av utställningar. Säkert kommer två personer att diskutera den om 200 år, bara inte du och jag.
Liljevalchs konsthall
Liljevalchs konsthall byggdes 1916, som ett forum för modern och samtida konst. Utställningshallen ligger på Djurgården, och ägs av Stockholms stad. Liljevalchs är döpt efter affärsmannen och konstmecenaten Carl Fredrik Liljevalchs den Yngre.
Huvudbyggnaden är ritad av Carl Bergsten och anses vara ett av de främsta exemplen på Nordisk klassicism i arkitektur. 2021 öppnade konsthallen en tillbyggnad (Liljevalchs+, designad av Gert Wingårdh och Ingegerd Råman) med fler utställningssalar och en ny restaurang.
Den årliga Vårsalongen har varit ett stående inslag sedan 1921. Det har blivit en älskad konsttradition, men även ett säkert vårtecken i Stockholm.