To main content
Konst i Stockhom. En väggmålning av två munnar på väg att kyssas på Stadsgårdsterminalen. Muralen är målad av Saga Arbman.

Photo: Visit Stockholm / konst av Saga Arbman

Categories: Sevärdheter

Stadsgårdsterminalen har vaknat till liv med konst och musik

Publish date: 10 oktober 2023

Stadsgårdsterminalen vid Slussen är Stockholms senaste kulturscen, med plats för konst, teater, livemusik och mycket mer. Just nu visas en utställning om den ökända gatukonstnären Banksy. "Men när du ramlar ut ur den är du på Kollektivet Livet Bar & Scen. Det är som att två olika världar möts", säger Stadsgårdsterminalens kulturchef Andreas Blom.

Det råder ett utstuderat kaos i Stadsgårdsterminalen när den turnerande utställningen The Mystery of Banksy – A genius Mind är på besök. Den före detta färjeterminalen vid Slussen har förvandlats till en labyrint med reproduktioner av den mytomspunne gatukonstnärens mest kända verk. Allt inramat av den betong, metall och det glas som utgjorde Birka Cruises avgångs– och ankomsthall fram tills 2020. Lokalerna återspeglar de publika ytor där man vanligtvis hittar Banksys stencilgraffiti.

Här återfinns demonstranten redo att hiva iväg en blombukett istället för gatsten och kravallpoliser med flinande smiley-ansikten. Det har byggts upp en kopia av hotellet med världens sämsta utsikt, The Walled Off Hotel i Betlehem. För att inte tala om elefanten i rummet; ett röd -och guldmålat djur i medaljongmönster. Dock av glasfiber, till skillnad från den levande elefant som fanns med i Banksys kontroversiella USA-utställning 2006.

Utställningar i Stockholm. En inramad version av Banksys ikoniska graffiti. Bilden är tagen på utställningen The Mystery of Banksy som besökte Stadsgårdsterminalen 2023.
"Flower Thrower", också känd som "Love is in the Air", är en av Banksys mest ikoniska muraler. Den upptäcktes för första gången i Beit Sahour, på Västbanken, men har reproducerats åtskilliga gånger världen runt.Photo: Visit Stockholm

The Mystery of Banksy är den första stora utställning av sitt slag på Stadsgårdsterminalen och något som kulturchefen Andreas Blom sett fram mot. Intresserad av gatukonst såg han tidigt ett naturligt hem åt konstformen i terminalens kala industriella lokaler.

­– Man kan liksom se den ha en plats här, förklarar han. Just den här utställningen, om en av världens just nu mest spännande konstnärer, skulle kunna vara på vilken institution som helst. Men när du ramlar ut ur den här, är du på Kollektivet Livet Bar & Scen. Det är som att två olika världar möts.

Kulturverksamheten i Stadsgårdsterminalen startade 2022, då Andreas Blom och kulturbyrån Kollektivet Livet fick tillgång till lokalerna. Covid-19-pandemin hade gjort Birka Cruises ekonomiska förutsättningar ohållbara och 2021 sattes rederiet i konkurs.

– Jag promenerade förbi här varje dag och såg steg-för-steg hur lokalen tomställdes. Det var väldigt berörande, under en väldigt allvarlig tid. Birka var ju ett av de stora företagen som gick omkull under pandemins första våg.

Samtidigt såg Andreas en möjlighet.

– Jag har nog tryckt näsan mot varje fönster här. Med min bakgrund inom urban konst, och förkärlek för gamla industrilokaler, kände jag verkligen hur rummet trädde fram. Det är en väldigt mäktig lokal. Till slut ringde jag runt och tjatade in oss här. Och det känns väldigt privilegierat att kunna ta en sån här plats. Dra med alla runt om oss och utanför våra cirklar, på en ny plats i nytt sammanhang och medskapa vad det ska bli här. Det känns som att alla stjärnor ställt sig på ett långt led.

Kulturscener i Stockholm. Baren på Kollektivet Livet.
Kollektivet Livet Bar & Scen är Stadsgårdsterminalens plats för livemusik och framträdanden. Med en kapacitet på runt 700 personer fyller den ett tomrum i Stockholm för mindre till mellanstora akter. "Vi vill erbjuda band, tidigt i sin utvecklingskurva, bästa möjliga resurser. Vad händer om de till exempel spelar på ett ställe med riktigt bra ljud?".Photo: Visit Stockholm

Andreas guidar entusiastiskt runt och berättar om de renoverade ytorna. Sedan han och Kollektivet Livet flyttade in har man arbetat för att stöpa om Stadsgårdsterminalen till en kulturscen där allt ska få rymmas.

Det är omisskännligen fortfarande en före detta färjeterminal, med långa ramper där tusentals kabinväskor har klicketi-klackat mot kryssningshelger. Men sorlet från färjepassagerare och klirrande taxfree-påsar som passerar tullen har bytts ut mot ljudet av performancekonst, indiemusik, interaktiv teater och film. Gärna i oväntade kombinationer och möten.

– Vi vill vara en plats du lämnar lite senare än du hade tänkt, lite rikare på nya erfarenheter. Du kom för en sak, kanske en konsert. Runt hörnet möts du av kroki och är välkommen att rita och ta ett glas rött. Eller så går du ner till Tullen där det är en workshop med läkare och konstnärer som har ett projekt. Jag tror det mötet är väldigt utvecklande.

Barer i Stockholm. Takbaren på Stadsgårdsterminalen. I bakgrunden syns lyftkranar som bygger nya Slussen.
Utomhusbaren högst upp i Stadsgårdsterminalen, med utsikt över Saltsjön och centrala Stockholm. I bakgrunden syns lyftkranar i färd med att bygga nya Slussen.Photo: Visit Stockholm

Förutom de stora utrymmena (Ankomsthallen och Avgångshallen) har Stadsgårdsterminalen en inomhusscen med bar och pizzakök, en takterrass med bar och utsikt över Saltsjön, och kontorsplatser för mindre kreativa företag att hyra. Trappuppgångarna runt hela huset fungerar även som små tillfälliga konstutställningar. Sedan starten 2022 har här klubbats, stand up-skojats, dansats och spelats musik. I september 2023 var Stockholm Beer & Whiskey Festival på gästspel med en lite mindre mässa, och i maj samma år hölls den oberoende konstmässan Supermarket Art Fair här.

Kollektivet Livet har alltid haft fasta lokaler och mötesplatser, som Grottan på Fridhemsplan och Konstjord i Sickla. Ingen av Stadsgårdsterminalens storlek, dock ("här får mellan 500-1000 personer plats"). Andreas menar att den också fyller en viktig lucka i Stockholms kulturliv.

– Det är många kulturscener som lagt ner också. Nu har det börjat puttra igen med nya kul initiativ. Men det behövs en trappa där artister och aktörer kan röra sig för att möta olika typer och storlekar av publik. Där tillför vi tycker jag.